Test 7: waterafscheidend vermogen (ASTM D1094)
Door condensvorming kunnen waterdruppeltjes in de diesel terechtkomen. Water is zwaarder dan diesel, dus deze druppels zakken langzaam uit naar de bodem van de tank. Hoe sneller dit gebeurt, hoe beter. Wanneer druppels lang in de diesel blijven rondzweven, dan loopt u risico dat u dit water tijdens het tanken in uw truck of machine terecht komen. Met serieuze gevolgen:
- Water smeert niet, dus dat is een risico voor de smering van de dieselpomp.
- Water veroorzaakt corrosie in leidingwerk en aan motoronderdelen.
- Water gaat boven 100ºC koken. Op dat moment gaat het enorm in volume uitzetten, met kans op explosies in de injectoren.
Kortom, waterdruppels in de diesel moet u voorkomen. Wat doet TRAXX nu? TRAXX bevat een soort van ‘glijmiddel’ dat waterdruppels zo snel mogelijk naar de bodem doet uitzakken, waar deze kunnen worden afgezogen en verwijderd worden. Op deze manier voorkomt TRAXX proactief emulsievorming (=vermenging) van water met de diesel.
Deze waterafscheidende eigenschappen zijn getest met de ASTM D1094 water separation test. Eerst wordt 20ml water aan een dieselmonster toegevoegd en geschud. Vervolgens wordt gemeten hoe het duurt voordat het water weer is uitgezakt.
Het resultaat? Bij TRAXX Diesel duurde het slechts 5 minuten voordat het water volledig was uitgezakt. Bij standaard diesel duurt dit meer dan 30 minuten.